poniedziałek, 14 stycznia 2013

Media w GSMP


Sezon Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2012 został definitywnie zamknięty. Patrząc z perspektywy nowego roku, wyścigi górskie rosną w siłę i powtarzam to chyba w każdej możliwej sytuacji. Wzrost zainteresowania tą konkurencją motorsportu, to nie tylko znacząca poprawa organizacji samych zawodów, ale przede wszystkim wielkie zaangażowanie w działania marketingowe, PR no i kontakty z mediami. Patrząc na obecność GSMP w 2012 roku w mediach, to można pokusić się o stwierdzenie, że wyścigi górskie zaczynają być wszędzie. Co znaczy wszędzie – radio, telewizja, prasa i Internet (w wielu formach internetowych). A więc, dzisiaj trochę o tym, gdzie zaistniało GSMP medialnie w ubiegłym sezonie wyścigowym.

GSMP bez portalu www.wyscigigorskie.pl, to chyba nie możliwe. Tak wypowiadają się sami zawodnicy i to chyba najlepsza wizytówka oficjalnego portalu Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. Jedni mówią, że gdyby nie medialność gór, nie zdecydowaliby się na starty. Inni widzą tu ogromny potencjał dla promocji własnej osoby, inni cieszą się, że portal trafia do kibiców, którzy generują ruch na zawodach, czyli frekwencję, na którą patrzą się sponsorzy. Jednym słowem mówiąc, portal, który w tym roku obchodzić będzie swoje 6 urodziny, to niewątpliwie bardzo silne medium opiniotwórcze, promujące cykl, zawody, zawodników i wszystko to co związane jest z wyścigami górskimi.

Co czytelnik znajdzie na portalu? Od ubiegłego roku uruchomione zostało forum GSMP, na którym kibice mogą wypowiadać się na wiele tematów, komentować, dyskutować, proponować, umawiać się na spoty, do kibicowania, itd. Powstanie forum przełożyło się na wzrost zorganizowanych grup podczas GSMP, które paradują z flagami, transparentami, ale i do wzrostu wiedzy kibiców. Oprócz forum na 5 urodziny redakcja portalu przygotowała Blog, który właśnie czytacie. Mam nadzieję, że w 2013 roku będę mógł, coraz częściej pisać i przedstawiać Wam świat górskich wyścigów od kuchni. Od początku istnienia portalu, na stronie nie brakuje materiałów wizualnych, na które postawiliśmy duży nacisk. Ponad 20 minutowe relacje filmowe z rund, relacje online podczas zawodów (onboardy, wywiady), materiały filmowe zawodników.


To wszystko tworzy bardzo obszerny materiał, jaki trafia do kibiców, sponsorów, mediów, organizatorów, a również i tych nie zainteresowanych wyścigami górskimi. Strona dziennikarska, czyli obszerne artykuły to już podstawa. Mam nadzieję, że portal dostarcza wszelkich informacji, jakie są niezbędne. Od 2013 roku na stronie powstanie również specjalny dział dla Kibiców, ale o tym dowiecie się prosto ze strony. Tak w skrócie wygląda www.wyscigigorskie.pl, które pracuje na rzecz organizatorów, zawodników i kibiców.

Telewizja
W 2012 roku GSMP zaistniało bardzo mocno na antenie telewizyjnej zarówno Telewizji Polskiej, jak i komercyjnego TVN. Od pierwszej rundy dziennikarze programu Czas na Jazdę, towarzyszyli najszybszym górskim kierowcom wyścigowym. Już po I i II rundzie GSMP, kibice obejrzeli szeroką relację z inauguracji sezonu. (min. 7:33)


Rownież kolejne zawody znalazły się w ramówce program Czas na Jazdę emitowanego w regionalnym paśmie TVP Info, w niedziele o godzinie 15.30.

TVN wraz ze swoim kanałem tematycznym TVN-Turbo, pojawiał się bardzo regularnie w sezonie 2012 na trasach wyścigów górskich przygotowując relacje z rund Mistrzostw Polski. Material kibice mogli obejrzeć w dwóch programach Autosport i Raport.

Oprócz dwóch powyższych, GSMP zaistniało bardzo mocno w regionalnych ośrodkach TVP na Dolnym Śląsku, Małopolsce, Podkarpaciu oraz Pomorzu, gdzie rozgrywane są poszczególne rundy. Dużo mówiło się przed zawodami, były również i relacje po wyścigach, co z pewnością wpływało na lokalnych kibiców bardzo pozytywnie.

Nie tylko wielkie stacje brały udział w medialnej promocji GSMP, ale i lokalne miejskie stacje telewizyjne oraz telewizje kablowe, dla których wydarzenie jakim są wyścigi Mistrzostw Polski, jest cennym niusem.

Radio
Oprócz wizji, kibice GSMP w 2012 roku mogli sporo usłyszeć na antenie radiostacji. Już od pierwszej rundy, której patronem medialnym było Radio Eska, podczas zawodów po raz pierwszy w historii odbyło się wejście na żywo na antenie Czwórki Polskiego Radia. Na kolejnych rundach lokalne redakcje Polskiego Radia obejmowały patronatem zawody, a stacje komercyjne bardzo chętnie informowały o zawodach. W gronie liderów fal radiowych nadających o GSMP jest Eska, Radio Wawa, RMF Maxx, czy Planeta Fm. Myślę, że pomimo dość małego zainteresowania radiowego, ten przekaz jest bardzo potrzebny.

Wzorem lat ubiegłych kibice na zawodach GSMP Korczyna i Załuż, mogli w swoich radio odbiornikach słuchać wyścigowego radia, prowadzonego z linii startu przez Wojtka Tomkiewicza, Roberta Szelca i moją skromną osobę.

Prasa
Jeśli o prasę chodzi, to z pewnością każda większa gazeta lokalna wspiera medialnie organizatorów rund GSMP. Tak było w 2012 roku ale i w poprzednich sezonach również. Nowością jednak na rynku prasowym okazało się wypuszczenie bardzo obszernego materiału w magazynie WRC, który do tej pory nie interesował się wyścigami górskimi, ale również po wydaniu numeru z GSMP, zakończył swój rozdział w pisaniu o wyścigach górskich, które są według mnie bardzo medialne i warto pozyskiwać. nowych czytelników, którzy pojawiają się na rundach GSMP.

Jeśli jednak nie WRC, to na rynku pojawiły się dwie nowe pozycje, które bardzo chętnie piszą o Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski. Są to Rally Magazyn Rajdowy, z którym współpraca rozpoczęła się od rund GSMP Sienna 2012. W sezonie 2013 już bardzo regularnie kibice znajdą obszerne relacje z zawodów, artykuły autorskie oraz wywiady z najpopularniejszymi zawodnikami, ale i mnóstwo ciekawostek dotyczących GSMP. Drugą pozycją były wydania PROMO Motor Sport Magazynu, który na rynku pojawi się już 25 stycznia w wersji papierowej. Tu kibice po raz kolejny przeczytają o GSMP, z innej strony czyli o tym wszystkim co dzieje się w górach od kuchni, ale i znajdą dział Odkryj Motorsport, w którym znajdą się porady jak zostać kierowca wyścigowym. Nie zabraknie relacji z rund i wywiadów z zawodnikami, co z pewnością urozmaici rynek mediów prasowych w Polsce, które piszą o GSMP.


Tu również od początku sezonu patronem całego cyklu było wydanie Regiomoto, wkładki do codziennej gazety w wielu miastach polski.

Internet
O tym można by pisać eseje, ale w skrócie wymienić należy takie redakcje jak autoklub.pl, toprally.pl, rajdy.hoga.pl, motorsportmaxxx.pl, motorecords.pl, regiomoto.pl, patron cyklu GSMP 2012. Oprócz powyższych pisali również v10.pl, furious.pl, auto-świat.pl, rallyonline.pl i rally news.pl. Oprócz ogólnopolskich mediów motoryzacyjnych, również lokalne portale niusowe mocno włączały się w promocję cyklu GSMP pisząc obszerne artykuły i korzystając z informacji prasowych organizatora.

Krótko mówiąc, sezon 2012 w mediach był bardzo mocno zaakcentowany, co powinno cieszyć wszystkich, zawodników, bo pojawili się na afiszu, organizatorów, bo ich rundy sprzedały się medialnie, sponsorów, gdyż ich reklama trafiła do szerokiej publiczności, a kibiców, ponieważ mieli bardzo szerokie spektrum informacji o wyścigach górskich, jakiego do tej pory w GSMP nie było.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz